Tuesday, February 12, 2013

Bersama Kesulitan ada Kesenangan


Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, 
sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
(Al-Insyirah:5-6)

Tiba-tiba aku terpanggil untuk menaip. Jari terasa ringan.

Aku teringat kehidupan A-level aku selama satu setengah tahun.
Bagi aku sendiri, it's tough.
Aku bukan seorang yg genius, bukanlah rajin sangat, tidak berapa kenal apa itu 'struggle'.
Dari alam sekolah, beralih ke alam A-level, aku jumpa byk cabaran dlm study. Kalau dulu study last minute boleh memberikan aku A, tapi sekarang tak. Cara study kena ubah.

Result aku dah tak secantik zaman sekolah. Semua 'grade' aku dah rasa, even fail sekalipun.
Banyak kali aku down. Pastu up balik. Pastu down.
Up.
Down.

Aku selalu menangis dalam hati. Meraung. Tak kurang jgk tangisan yg dikeluarkan. Rasa perit. Susah.

Tapi dalam keadaan susah ini, Allah yg Maha Pengasih, Maha Penyanyang, lagi Maha Penyantun, hantar aku dengan pelbagai kemudahan.

Allah hantarkan bantuan.
Allah buka jalan untuk aku lebih mengenal-Nya.
Allah ajar aku. Didik aku. Tarbiyyah aku dari mcm2 sudut.
Allah buka mataku untuk aku celik memikirkan ibrah sesuatu kejadian.
Allah hantarkan sahabat.
Allah kenalkan aku dengan Ukhuwwah.

Ya. Mereka.

Mereka ada ketika aku gembira.
Ketika aku sedih.
Mereka beri aku semangat.
Ayat-ayat-Mu menjadi mediumnya.
Again.
Allah mengingatkan aku kepada-Nya.

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesugguhnya Aku dekat...


(Al-Baqarah:186)

Dan sungguh, Kami telah Menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.
(Qaf:16)

Kini akan ku melangkah ke alam universiti.
Ku harapkan akan ada sahabat seperti kalian.
Menyokongku dari belakang, walaupun kalian tidak sedar.
Kerana kalian Allah hantar kepadaku untuk mentarbiyah aku, dan begitu juga sebaliknya.
Fi Jannati Zumara.

Aku yakin semuanya dari Allah, yang mengatur hidupku.

Dan aku yakin.
Semestinya, Allah bersamaku.
Innallaha ma'ana.

No comments:

Post a Comment